لوکوم شیر


مواد لازم برای لوکوم شیر
شیر 2 و 1/2 پیمانه
نشاسته گل 2 قاشق غذاخوری سرپر
کره 20 گرم
شکر 1/2 پیمانه
وانیل 1/4 قاشق چایخوری
مغز پسته مقداری (اختیاری)
پودر نارگیل برای تزیین

طرز تهیه لوکوم شیر
1- ابتدا نشاسته گل را داخل شیر سرد حل کرده و از صافی رد کنید. سپس شکر را نیز به این ترکیب بیافزایید. مخلوط را روی گاز با حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید.

2- ترکیب شیر، نشاسته و شکر را آنقدر حرارت دهید تا به غلظت مناسب رسیده و بوی خامی نشاسته از بین برود. در این مرحله عجله نکنید و شعله را بالا نکشید. زیرا در این صورت این ترکیب خیلی زود غلیظ می شود، در حالی که نشاسته همچنان مزه خامی می دهد.

3- وقتی مخلوط لوکوم شیر به غلظتی شبیه به فرنی رسید کره را نیز به آن اضافه کنید. بعد از آنکه کره آب شد شعله را خاموش کرده و انیل را نیز به مواد بیفزایید.

4- اجازه دهید مایع کمی از حرارت بیفتد، سپس مغز پسته یا هر نوع مغز دیگری که دوست دارید داخل آن بریزید.

5- داخل قالب مورد نظر را آب بزنید به طوری که نمناک باشد. سپس مایع لوکوم را داخل آن ریخته و به مدت 4 تا 5 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا ببندد.

6- بعد از گذشت این زمان، لوکوم شیر را از قالب خارج کرده، برش بزنید و داخل پودر نارگیل بغلطانید. همچنین می توانید از ترافل، شکلات بن ماری شده یا شربت غلیظ برای تزیین آن استفاده کنید.

نکات کلیدی تهیه لوکوم شیر
برای پختن شیر و نشاسته از یک قابلمه ضخیم استفاده کنید تا نشاسته خیلی زود غلیظ نشود. 

اگر بعد از آماده سازی مایع لوکوم متوجه شدید نشاسته داخل آن گلوله شده است، مایع را از صافی دانه درشت عبور دهید.

مقدار شکر را می توانید به دلخواه کم کنید.

برای آنکه لوکوم از قالب راحت جدا شود کناره های آن را با چاقو جدا کنید.

لوکوم شیر را می توانید در قالب های کوچک و به صورت تک نفره نیز تهیه کنید. فقط خیس کردن قالب ها فراموش نشود.

می توانید به جای آنکه مغز پسته را داخل لوکوم بریزید از آن برای تزیین رویش استفاده کنید. 1


لوکوم نارنگی


مواد لازم
آب نارنگی: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
نشاسته: ۲ قاشق غذاخوری
کره: ۱ قاشق مرباخوری
وانیل: ۵ گرم
پودر نارگیل و پسته: به میزان لازم (برای تزیین)


طرز تهیه لوکوم نارنگی
مرحله اول
این دستور تهیه در واقع یک طرز تهیه باسلوق میوه ای با آب میوه نارنگی است که ترکها به آن لوکوم می‌گویند. اگر نارنگی تازه دارید که چه بهتر، آب آنها را بگیرید، در غیر این صورت از ۲ لیوان آب نارنگی آماده استفاده کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و در آن، نشاسته، شکر و آب نارنگی بریزید و به هم بزنید تا همه با هم حل شوند. گلوله‌‌های نشاسته را باز کنید. اجازه دهید آب نارنگی بجوشد و غلیظ شود. سپس حرارت را قطع کنید. کره و وانیل را اضافه کنید تا با گرمای مواد داخل قابلمه ذوب شوند.

مرحله دوم
یک ظرف پیرکس یا شیشه‌ای بردارید. ترجیحا شکل مربع یا مستطیلی داشته باشد تا موقع برش‌ زدن لوکوم‌ها زیباتر شوند. آن را خیس کنید و آب اضافی را بیرون بریزید ولی آن را کاملا خشک نکنید. این کار باعث می‌شود لوکوم خیلی راحت‌تر از ظرف خارج شود. مواد آماده شده لوکوم نارنگی را به مدت ۴ ساعت در فریزر بگذارید. می‌توانید آن را برای یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد.

مرحله سوم
می‌توانید از فنجان‌های باریک هم استفاده کنید، یا اینکه از قالب‌های سیلیکونی با شکل دلخواه کمک بگیرید. ظرف لوکوم را از یخچال بیرون بیاورید و لوکوم‌ها را خارج کنید. روی یک سطح، پودر نارگیل و پودر پسته بریزید و لوکوم را بعد از برش دادن، یا خارج کردن از لیوان و قالب، در نارگیل و پودر پسته بغلتانید. دوباره آنها را در ظرف بچینید و به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال نگه دارید.

فوت و فن های طرز تهیه لوکوم نارنگی
اگر ترشی نارنگی‌ها زیاد است می‌توانید مقدار شکر را بیشتر کنید. از طرفی می‌توانید لوکوم‌هایتان را کمی ترش‌تر درست کنید. میزان ترشی و شیرینی لوکوم‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد.

در طرز تهیه لوکوم نارنگی می‌توانید از مغزهای مختلف استفاده کنید. در بهترین حالت از چهار مغز استفاده می‌شود ولی می‌توانید از یک مغز هم استفاده کنید.

می‌توانید بعد از آماده شدن لوکوم‌ها، از پودر قند هم برای تزیین استفاده کنید. حتما از پودر قند یا پودر نارگیل استفاده کنید چون باعث می‌شود لوکوم‌هایی که بعد از برش، روی همدیگر قرار می‌گیرند، به هم نچسبند. 2


لوکوم انگور


مواد لازم برای تهیه لوکوم انگور
آب انگور سیاه ۲لیوان دسته دار فرانسوی
شکر ۸۵گرم
نشاسته گل ۵۰گرم(یا نشاسته گندم همونی که دونه درشته پودرش کنید واستفاده کنید)
کره ۱۷گرم
وانیل ۱/۲قاشق چای خوری
پودر نارگیل به میزان لازم


طرز تهیه لوکوم انگور
آب انگور، شکر، پودر نشاسته را باهم خوب مخلوط کنید، روی حرارت ملایم بذارید و مدام هم بزنید تا بجوشه و به غلظت برسه سپس وانیل و کره رو اضافه کنید و مخلوط کنید. حالا از رو حرارت بردارید در دمای محیط ۲۰ دقیقه زمان بدید تا کمی خنک شه و در این فاصله باید زود زود هم بزنید رویه نگیره. لیوانهای باریک و بلندی انتخاب کنید (قطر دهنه و ته لیوان یکی باشه)داخل لیوانها را با آب خیس کنید و مایه را داخلش بریزید و بذارید تو یخچال تا ببنده.

داخل ظرفی پودر نارگیل بریزید، با دست لبه های لیوان را آزاد کنید و تکون بدید راحت از لیوان خارج میشه تو پودر نارگیل بغلتونید و برش بزنید خوب آغشته به پودر نارگیل کنید و نوش جان 3


لوکوم خرمایی


مواد لازم
500 گرم خرما
1 کاسه کوچک فندق
1 کاسه بادام
1 کاسه گردو

برای تزیین
پودر نارگیل، پسته خرد شده و پودر پسته


طرز تهیه
خرما را 10 دقیقه در آب ولرم خیس کنید سپس آبکش کنید و هسته خرما را بیرون آورید. (چون خرمای من نرم بود برای همین داخل آب نگه نداشتم) اگر خرمای شما هم نرم است خیس نکنید. خرماها را داخل غذاساز پوره کنید. فندق ، گردو و بادام را هم ریز خرد کنید. تمام مواد را داخل ظرفی بریزید و خوب ورز بدید. خمیر را به سه قسمت تقسیم کنید و هر سه را به شکل نوار بلند رول کنید. و به اندازه 2 انگشت برش بزنید. و به دلخواه در پودر نارگیل ، پودر پسته و پسته خرد شده بغلتانید و سرو کنید 4


پی نوشت:
1.www.irancook.ir
2.www.ilna.news
3.www.golemanoto.ir
4.www.7ganj.ir